Kínában az amerikai vállalatok már érzik a két ország közötti kereskedelmi vita hatásait. Annak érdekében, hogy visszaszerezzék a tarifákat Amerikából, Pekingben sok lehetőség van: saját büntető tarifák, zaklatás vagy akár bojkott áruk.
Az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háború súlyosan érintené a két legnagyobb gazdaság együttműködését – ami a világ többi részét érinti. Ennek eredményeképpen nem csak a globális ellátási láncok szenvedhetnek, hanem a Kínában működő amerikai vállalatok is.
“Nincsenek nyertesek a kereskedelmi háborúban” – mondta William Zarit az Amerikai Kereskedelmi Kamara elnöke. Eközben nincs megoldás: a kínai állami média élesen bírálta Donald Trump elnök adminisztrációját, és azzal vádolta őket, hogy megszegték szavukat, mivel nem tartották be a megállapodásokat négy tárgyalási fordulóban a kereskedelmi kérdésekről.
“A felhők a horizonton” – figyelmeztetett Christine Lagarde, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) vezetője -, napról napra egyre sötétebbé válnak. “A legnagyobb és legsötétebb felhő a bizalom romlása,” mondta a közelmúltban a globális gazdaság veszélyeiről.
“A cégeink érzik a nyomást”
A kínai székhelyű amerikai vállalatokat nagyon aggasztja, hogy a kínai megtorlás célpontjává válhatnak. “Bátorítjuk őket, és segítünk nekik felkészülni a legrosszabbra” – mondta Zarit. “A megkérdezett kamarai tagok majdnem 80 százaléka szerint a tarifák bizonyos mértékig befolyásolhatják Kínában végzett munkájukat – bár még nem lehet megmondani, mennyire.
A kereskedelmi vita pszichológiai következményei már az országban működő amerikai vállalatok számára is nyilvánvalóak. “A cégek érzik a nyomást” – mondta Zarit. “Fontos megjegyezni, hogy nem csak az amerikai és a kínai vállalatokra lesz hatással a folyamatos kereskedelmi háború.” A vállalatok és a fogyasztók a világ minden táján szenvedhetnek.
Az Amerikai Kereskedelmi Kamara elutasítja a Trump által már kivetett büntető díjakat, és a még ezután kivetendőket. De a kérdésekkel, mint például az amerikai vállalatok által kínált tisztességtelen versenyfeltételek Kínában és a gazdasági egyensúlytalanságok, foglalkozni kell, mondja Zarit.
A kínai állami média élesíti a hangot
A nagy amerikai kereskedelmi deficit miatt Trump büntető vámot vet ki Kínával, az EU-val, Japánnal, Kanadával és Mexikóval szemben. A 34 milliárd dolláros kínai behozatalra fizetendő 25 százalékos első büntető díjak után ebben a hónapban további 16 milliárd dolláros adót kell fizetni a kínai importra. Augusztus végéig Trump azzal is fenyeget, hogy tíz százalékos különleges díjakat ír elő a 200 milliárd dollár értékű, Kínából származó árukra. Ez befolyásolná a Kínából származó behozatal felét. Trump még az összes kínai behozatalra vonatkozó büntető tarifákra is gondol, mintegy 500 milliárd dollár értékben.
Félelmek vannak attól, hogy a 2017-ben indított kampány az amerikai vállalatok ellen, például Kínával szemben, indítható a dél-koreai vállalatok ellen is. Ebben az időben a szöuli döntés az volt, hogy egy Észak-Korea ellen irányított amerikai rakétavédelmi rendszert telepít, amelyet Kína fenyegetésnek tekintett. Zarit a kínai kormány nyilatkozataira hivatkozott a kereskedelmi ügyekben a “minden kínai vállalat” jogainak és érdekeinek védelme érdekében. “Azt várjuk, hogy Kína tartsa meg ígéretét.”
Eközben Kínában az állami média élesítette kritikáját az amerikai tisztviselők azon kijelentéseiről, amelyek Kínát hibáztatják a kereskedelmi tárgyalások megállítása miatt. Inkább a Fehér Ház felelős a tárgyalások összeomlásáért, mivel nem tartotta tiszteletben a korábbi ígéreteket és kereskedelmi háborút indított. Kommentálta a Global Times a Kommunista Párt által közzé tett Volkszeitung-ban.
Kína erős ország, és nem engedelmeskedik az USA-nak. “Kína már eldöntötte, hogy elfogadja a kihívást Washingtontól, és készen áll egy hosszadalmas kereskedelmi háborúra, amely sok évig tarthat” – írta a kommentátor. “Kína nem fogad el feltételeket a tűzszünet számára, amely csak az országot megalázza és felhagy a szuverenitásával”.
spiegel.de tudósítása alapján
Facebook
Twitter
Pinterest
Instagram
Google+
YouTube
LinkedIn
RSS