Ez a török elnök legambiciózusabb projektje: A választási kampányban Erdogan új gigantikus csatornát hirdet a Boszporuszon. A környezetvédőket megrémíti a milliárd dolláros infrastrukturális projekt, amely messzemenő következményekkel járna a természetre nézve.
A vizibivalyok még mindig legelnek a réteken, a tengerparti Karaburun közelében, közel Isztambulhoz. Ha Recep Tayyip Erdogant újraválasztják elnökként a jövő héten, ez az idill veszélybe kerül. Az államfő a Fekete-tenger és a Márvány-tenger közötti hatalmas szállítási csatorna építésére kampányol annak érdekében, hogy enyhítse a Boszporuszra nehezedő nyomást. De a környezetvédők megrémültek, és sok lakos nem osztja a hatalmas infrastrukturális projekt iránti lelkesedését.
“Nem lesz több állat vagy rét, ha a csatorna itt fut” – mondja Halit Özyigit pásztor, ahogy a Karaburun melletti bivalyt nézte. “Minden halott lesz, az állatok halottak lesznek” – mondja a 64 éves ember, aki az Isztambultól északnyugatra fekvő régióban gyerekkora óta őrzi az állatait, ahol a 45 kilométer hosszú hajózási csatorna egyszer majd a Fekete-tengerbe áramlik.
Pelin Pinar Giritlioglu, az Isztambuli Várostervezési Kamarától szintén komoly veszélyt lát a mezőgazdaságra nézve. A hatalmas csatorna veszélyeztetné a város vízellátását és elpusztítana egy 20 000-es futballpálya melletti utolsó erdőterületet a város közelében, figyelmeztet a szakértő. Mindenesetre a Boszporusz metropoliszban alig van zöldterület, amelynek lakossága 1945 óta 1,5 és 15 millió között robban.
“Környezeti mészárlás”
Annak ellenére, hogy Erdogan a választási kampányban bejelentette, hogy Isztambul Atatürk repülőterét népszerű parkká változtatják, a kritikusok nem tudnak nyugodni. “Ezt nemcsak egy csatornaprojektnek tekintjük, hanem inkább új ingatlanok fejlesztésére irányuló kísérletnek” – mondja Nuray Colak a Kuzey Ormanlari (Nordwälder) aktivista csoporttól. A projekt egy “környezeti mészárlás”.
A 15 évvel ezelőtti hivatalba lépés óta Erdogan nagyban bővítette infrastruktúráját Törökországban. Csak Isztambulban épült egy új Boszporusz-híd, vasúti és közúti alagutakat ástak ki a szorosban Európa és Ázsia között. Jelenleg egy hatalmas új repülőtér épül a Fekete-tengeri csatorna tervezett szomszédságában. Az Isztambul-csatorna eddig Erdogan legambiciózusabb projektje.
A választási kampányban Erdogan hirdeti, hogy az új vízi út hasonló lesz a Szuez- vagy Panama-csatornához. A csatorna enyhíti a Boszporuszt, amely a világ egyik legforgalmasabb tengeri útvonala, és amelyen mindig vannak hajóbalesetek. Napi 160 hajó kapacitással az új csatorna csökkentené a várakozási időt a hajók számára, amelyeknek gyakran Isztambulban kell maradni napokig.
Az ellenzék számára ez egy milliárd dolláros sír
A környezetvédők azonban figyelmeztetnek arra, hogy a Fekete-tengerből származó megnövekedett vízkészlet károsítja a Márvány-tengerben lévő törékeny ökoszisztémát. A közgazdászok azt is megkérdezik, a milliárd dolláros csatorna képes-e bármikor visszaszerezni a hatalmas építési költségeket, mivel a hajóknak figyelembe kell venni a nemzetközi megállapodásokat a Boszporuszon történő áthaladáskor. A biztonság szempontjából a projektnek következményei is lennének Isztambulra nézve.
Az ellenzék CHP elnöki jelöltje, Muharrem Ince milliárd dolláros sírként mutatta be az “Isztambul Csatorna” projektet, és bejelentette, hogy június 24-én megnyeri az elnökválasztást. “Nem fogok milliárd dollárt költeni ezen a földön, hogy ássak egy csatornát, nem szerencsés dolog, de ez nem kérdéses! ” A CHP-jelölt nemrégiben egy kampányeseményen mondta ezt.
De nem mindenki látja a projektet ilyen kritikusan. A tervezett csatorna útvonalon földterület-vásárlási ajánlatok; vízre nyíló ingatlanprojektek bukkannak fel.”Az én hazám itt semmit sem ért a múltban, de most két-háromszor annyit” – mondja a 76 éves Osman Kaptan.” Egyes területek megsemmisülnek, de újak is lesznek.” Végül mindenki nyer.
n-tv.de tudósítása alapján
Facebook
Twitter
Pinterest
Instagram
Google+
YouTube
LinkedIn
RSS