Xi elnök szerint a Kínai Népköztársaság új dimenzióra törekszik. A kiterjedt fegyverkezési program célja annak biztosítása, hogy a kínai hadsereg elsődleges helyzetben legyen a nyílt tengereken és a külföldi partvidékeken – nukleáris meghajtású high-tech harci hajókkal.
Kína a katonai felépítés részeként a nukleáris meghajtású repülőgép-hordozók fejlesztését irányozza elő. Az ország legnagyobb hajóépítője, a CSIC, terveket nyújtott be erre a célra, jelentette a Global Times. Az angol nyelvű lap Pekingben jelenik meg.
Az állami tulajdonú CSIC vállalat 2025-re reméli céljai elérését, a jelentés szerint. Xi Jinping elnök októberben bejelentette, hogy 2050-ig fel akarja fejleszteni a kínai katonaságot egy világszínvonalú erőre. Az új technológiák fejlesztése a kormányzati politika középpontjában áll majd, mondta Xi. Egyértelműen említést tett a rakéták és a lopakodó bombázók építésében, valamint a kínai repülőgép-hordozó flotta bővítésével kapcsolatos beruházásokról.
A hatalmi politika eszközei
Az újság a CSIC dokumentumból idéz, amely az elkövetkező évek fejlesztési terveit tartalmazza. Megállapítja, hogy különböző kulcsfontosságú területeken gyorsabb áttörést kell biztosítani. Az említett légijármű-hordozó projekt mellett új nukleáris tengeralattjárók, különösen a csendes mozgó tengeralattjárók és a pilóta nélküli víz alatti védelmi rendszerek is szóba jönnek. Külföldi érdeklődésre a csoport nem kívánta kommentálni a jelentést.
Kínának eddig csak két nagyobb repülőgép-hordozója volt: az ukrán használt és teljesen újratervezett “Liaoning”, amelyet 2012 óta használnak, valamint a tavaly tavasszal indított “Shandong”, amelynek építése még nem fejeződött be teljesen.
A Liaoning építése még a Szovjetunióban, a mikolajivi Fekete-tengeri Hajógyárban kezdődött 1985-ben. A Szovjetunió széthullását követően a hajó félkész állapotban ukrán tulajdonba került. Az urkán állam a hajót árverés során értékesítette. A hajót az árverésen egy fantomcég vette meg, aki Kínába szállíttatta, majd csődbe ment. A sajtó és egyes titkosszolgálatok már ekkor gyanították, hogy a hajó megvásárlásának célja, hogy felújítása után Kína első repülőgép hordozójává váljék. A hajót 2012-ben állították szolgálatba. Az átadási ceremónián a Liaoning nevet kapta, az ország egyik mandzsúriai tartománya után, ahol a munkálatokat végezték.
Problémák a katapultokkal?
A “Shandong” az első olyan repülőgép-hordozó, amely teljesen Kínában épült. Kína 2013. novemberében kezdte az építését. Az új anyahajón a legjelentősebb változás az, hogy egy új, nagy hatótávolságú radarrendszer került beépítésre. Építésében azonban a kínai hajóépítők a “Liaoning” dimenzióira és formatervezésére támaszkodtak, amelynek tervezése a szovjet időkig nyúlik vissza. A “001” és a “001A” típusú két fővízi hajó törzsében még mindig hagyományos meghajtóegységek vannak. 2020-tól a “Shandong” – teljesen felszerelt és éles fegyverekkel felfegyverezve lesz, hogy felvegye a szolgálatot a Népköztársaság haditengerészetében.
A jövőbeni hajóflotta a “002” sorozatú egységekből áll, a kínai fegyverkezési program előírásai szerint. Ezen modern repülőgép-hordozók felszerelésére a nukleáris hajtásokon kívül elektromágneses induló katapultokat is biztosítanak. Az új technológia hasonló lesz az amerikai fegyveres erők új “szuper hordozóinak” fedélzetén alkalmazott rendszerekhez.
Azonban a kínai fejlesztők nyilvánvalóan még mindig nagyobb problémákkal küzdenek. Úgy tűnik, hogy ez késlelteti az új repülőgép-hordozó létrehozásának menetrendjét.
n-tv.de tudósítása alapján
Facebook
Twitter
Pinterest
Instagram
Google+
YouTube
LinkedIn
RSS