Az öt szövetségi állam, ahol nagy autó- és autóipari beszállítók vannak, nem akarják az iparág forradalmi átalakulását tétlenül nézni. A dízelüzemanyagról és a lehetséges vezetési tilalmakról folytatott viták azonban dilemmát jelentenek. A politika segítené ezt a “hatalmas átalakulási folyamatot” – mondta Winfried Kretschmann (Zöldek) Baden-Württemberg miniszterelnöke pénteken Berlinben. Az elkövetkező évek egyik legfontosabb feladata. Egyik oldalon ott a “sok hozzáadott érték”, de másik oldalon pedig nagyon fontos a “jó levegő a városainkban” és az éghajlatvédelem.
Az autóiparban legjobban érdekelt öt szövetségi állam miniszterelnökei elutasítják a mérgező dízel kipufogógázok csökkentésére irányuló kötelező intézkedéseket. Ehelyett önkéntes megoldásokat ajánlottak. Bajorország miniszterelnöke, Horst Seehofer (CSU) országos szintű megállapodást kért az autógyártókkal. Remélte, hogy augusztusban meg is lesz. Az öt kormányfő egyetértett az elektromos autók töltőállomás hálózatának bővítésével.
Bajorország, Baden-Württemberg, Észak-Rajna-Vesztfália, Hessen és Alsó-Szászország miniszterelnökei állásfoglalást fogadtak el azzal a céllal, hogy: “A dízelüzemű autóknál a flottaérték gyors javítása az ügyfeleknek ingyenes utólagos javításokkal, az EURO-6 dízel gépjárművek vásárlásának ösztönzése, ezért, hogy a dízelüzemű autók, a dízelmotor továbbra is a gépjárműgyártás része maradjon: “A modern és tiszta dízelmotor ,technológia (…) a CO2-kibocsátás csökkentése érdekében az alternatív meghajtású járművek mellett fontos szerepet fognak még évekig betölteni. ”
Az öt miniszterelnök beleegyezett abba, hogy a régebbi dízelmotorok utólagos felszerelése a káros kipufogógázok csökkentése érdekében “a gazdaság terhe lesz”, amint Horst Seehofer, a miniszterelnök mondta. Itt azonban országos megállapodásnak kell lennie: “Azt akarjuk, hogy augusztusban véglegesen megoldódjék a kérdést”.
Augusztus 2-án először találkozik a Nemzeti Dízel Fórum, amelyhez Alexander Dobrindt szövetségi miniszter és a szövetségi környezetvédelmi miniszter, Barbara Hendricks (SPD) az autógyártókat is meghívta. Az Autóipari Szövetség (VDA) elnöke, Matthias Wissmann néhány nappal ezelőtt megerősítette, hogy a gyártók a régebbi dízelmotorok szoftverének utólagos módosítását fizetik, amelyek csak az Euro 5 kibocsátási szabványnak felelnek meg. A kérdés, hogy ki fizeti a műhelyek költségeit, augusztus 2-ig válaszolnak a gyártók, mondta Wissmann.
Az autóipar szembesül a dilemmával: számos nagyvárosban a magas finom porterhelés miatt a behajtási tilalom van. Amiért elsősorban a dízelmotorok felelősek. Ugyanakkor kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a benzines járművek. Az elektromos autók viszont kevéssé keresettek a magas áruk, a töltő oszlopok hiánya és az alacsony autóválaszték miatt. A villamos autók megvásárlásához nyújtott egy éve létező kedvezmény után alig volt érdeklődés. Németországban több mint 800 000 ember dolgozik az autóiparban, a bevétel több mint 400 milliárd euró.
Az öt miniszterelnök pénteken közös álláspontot terjesztett elő, amelyben bejelentették az egész országra kiterjesztett közös projektjeiket, például egy töltőinfrastruktúra offenzívát, a különböző közlekedési módok jobb összekapcsolását, az akkumulátorcella kutatásoknál váltást vagy az új, kisebb káros anyag kibocsátású dízelüzemű autók vásárlására irányuló pénzügyi ösztönzőket.
Seehofer javasolta, hogy az elektromos és hibrid autók vásárlására igényelhető, de még nem lehívott pénzt a buszok és taxik átalakítására használjanak fel, hogy azok kevesebb szennyezőt bocsássanak ki. A rendelkezésre álló 1,2 milliárd eurónyi témogatásból csak mintegy 82 millió eurót használtak fel eddig.
Facebook
Twitter
Pinterest
Instagram
Google+
YouTube
LinkedIn
RSS